Dag allemaal,

In dit thema gaan we de lichaamsdelen benoemen. Ken je ze nog allemaal?

Lichaamsdelen

We gaan een kijkje nemen in de tas van de dokter. Wat heeft hij allemaal nodig?

De dokter

Wat moet ik doen om niet ziek te worden en wat als ik dan wel ziek ben?

Griepje!

Wat is EHBO? En welke hulp kan ik bieden als er iemand een ongelukje heeft gehad?

 

Wanneer en hoe bel ik de hulpdiensten?

Voor leerkrachten:
GO! Leerplandoelen:

WO Natuur:
3.2.7. 1 Situaties en gedragingen herkennen die schadelijk of bevorderlijk kunnen zijn voor hun gezondheid. (bijv. overdadig lawaai, (on)aangepaste kledij, medicatiegebruik …).
3.2.5. 1 De lichaamsdelen bij zichzelf en anderen aanduiden en benoemen.
3.2.5. 2 De functie van de belangrijkste zichtbare lichaamsdelen benoemen.
3.2.7. 11. Goede gewoonten tonen in hun dagelijkse hygiëne en eenvoudige handelingen uitvoeren die daarvoor nodig zijn (bijv. wassen, toiletgebruik, haarverzorging, handhygiëne, tandhy¬giëne, hygiëne eigen aan de puberteit …).
3.2.7. 1 Signaleren wanneer er gevaar dreigt of iemand in gevaar is. (bijv. als iemand bloedt, be¬wusteloos is, met lucifers wordt gespeeld …).
3.2.7. 2 In een noodsituatie adequaat reageren door hulp van volwassenen in te roepen.
3.2.7. 1 Gangbare pictogrammen in verband met gezondheid en veiligheid herkennen (bijv. nood¬uitgang, chemische producten, medicijnkastje …).
3.2.7. 2 Evacuatieregels toepassen bij brandalarm op school.
3.2.7. 1 Elementaire hulp toedienen bij brandwonden: “eerst water de rest komt later”.

Nederlands
1.1.3. 59 Gesimuleerd een noodnummer oproepen.
1.1.4. 3 De eigen mening verwoorden in een grote kring en hun standpunt verduidelijken aan de hand van voorbeelden.
1.1.4. 4 De mening van een ander erkennen en erop reageren.

XLS-bestand:EHBO